پلیمر

مستربچ آنتی باکتریال چیست؟

مستربچ آنتی باکتریال چیست؟

مستربچ آنتی باکتریال یک نمونه‌ی کارآمد و مفید از انواع افزودنی های پلیمری می ‎باشد که در گروه مستربچ‌ها قرار دارد. مستربچ آنتی باکتریال دارای خواص ضد میکروبی و باکتری می‌باشد که رشد میکروارگانیسم‌ها را در محصولات به حداقل می رساند.

از طرفی با توجه به ماهیت خنثی مستربچ‌های آنتی باکتریال، این مواد افزودنی در فرایند تولید بدون هیچ گونه تغییر رنگ یا از بین بردن خواص مکانیکی، باعث ایجاد خاصیت آنتی میکروبیال در محصول نهایی می‌شوند. عملکرد این گروه مستربچ به گونه‌ای است که در فرایند تولید مستربچ هیچ تغییری در اندازه ذره ایجاد نمی کند. در نتیجه محصول نهایی تولید شده به طور کامل خاصیت ضد میکروبی پیدا می‌کند. به کار بردن ۰.۵ تا ۵ درصد متناسب با نوع محصول در فرایند شکل دهی مواد مختلف پلاستیکی باعث تولید قطعاتی با خاصیت آنتی باکتریال فوق‌العاده خواهد شد.

کاربرد های نانو ذره‌های آنتی:

  • تولید انواع رنگ‌ها
  • تولید انواع لوازم خانگی مثل یخچال‌ها
  • تولید انواع ظرف و ظروف پلاستیکی
  • ساخت و تولید انواع فیلترهای آب
  • صنعت ساختمان سازی
  • صنعت نساجی و پارچه بافی
  • صنعت پزشکی و تولید انواع لوازم ضد باکتری

نانو ذرات آنتی باکتریال:

  • عمده مواد استفاده شده در نانو تکنولوژی برای خاصیت آنتی باکتریال، استفاده از فلزاتی مانند طلا،نقره، تیتانیوم، مس و روی می باشد.

 

 

 

نانوذره طلا:

نانو ذرات طلا پایدارترین نانو ذرات فلزی هستند که سنتز آسانی دارند. این نانو ذرات نیز خاصیت آنتی باکتریال در خود دارند اما از آنجایی که طلا فلز گرانقیمتی است، تنها از آن به عنوان آنتی باکتریال جهت از بین بردن عفونت های باکتریایی استفاده می شود.

نانوذره مس:

نانو ذرات مس نیز مانند دیگر نانو مواد آنتی باکتریال، از کاربردهای فراوانی برخوردار است. اما از شاخص های بارز این ماده میتوان به ارزان بودن مس نسبت به دیگر مواد مانند نقره اشاره کرد این ماده برای تولید مواد آنتی باکتریال در صنعت منسوجات استفاده می شود.

نانوذره تیتانیوم:

این نانوذرات بدلیل خاصیت ویژه فیزیکوشیمیایی که مرتبط با اندازه، مورفولوژی، نوع فاز و خواص بلوری نانو ذرات می باشد و همینطور توجیه اقتصادی مناسب برای استفاده در تصفیه آب ، پساب ها و ساخت سرامیک ها دارد.

نانو ذره روی:

از جمله خاصیت بارز این نانو ذرات میتوانیم به پایداری شیمیایی بالا، ثابت دی الکتریک پایین، فعالیت کاتالیزوری بالا، جذب نور فروسرخ و فرابنفش اشاره کرد که در ساخت کرم های ضد آفتاب و همچنین برای ساخت پانسمان هایی جهت درمان و ضدعفونی کننده، استفاده می شود.

ویژگی و کاربرد های نانو ذرات نقره

نانوذرات نقره علاوه بر خواص ضد باکتریایی، ویژگی‌هایی از قبیل اثرات ضد قارچی و ضد التهابی، سازگاری با محیط زیست، غیر محرک و غیر حساسیت زا بودن، مقاومت در برابر حرارت و پایداری دارا هستند.

مکانیزم عملکرد نانو ذرات نقره

اتصال این ذرات به پروتئین‌ها در سطح غشای باکتری‌ها، امکان ورود و تغییر در مورفولوژی و زنجیره  تنفسی باکتری را فراهم می‌کند و درنهایت با اثرگذاری برفرآیند مرگ سلولی منجر به مرگ باکتری می‌شود

ورق ABS آنتی باکتریال در یخچال

با تولید ورق آنتی باکتریال ABS و استفاده از آن به عنوان کابین و درب یخچال می توان از رشد باکتری در سطوح داخلی یخچال تا 99% جلوگیری کرد. که موجب ماندگاری بیشتر مواد غذایی در یخچال می شود.

 

جمع‌بندی

مستربچ آنتی باکتریال یکی از پرکاربردترین انواع مستربچ است و ساخت آن با نانوذره نقره کاربردی ترین نوع آن است که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع برخورداری از ویژگی‌هایی همچون خاصیت ضد قارچ، توزیع مناسب در پلیمر، زیست سازگاری بالا و بسیاری از موارد دیگر موجب محبوبیت آن و گستردگی کاربرد آن شده است.